Tuesday, July 1, 2008

P. Ramlee The Musical

Sabtu hari cuti dan daku terpaksa bangun awal. Berkemas lebih kurang, siap-siap langsung ke Putrajaya umah kawan mak ku memenuhi undangan lunch come gathering dorang. Aku, encik asben dan acucute tompang sekaki sebab kami ada plan baik punya petang tuh. So after makan free patut kami berdesup ke KL. Tapi biasalah, kalu dah berkumpul ngan kawan2 lama, takdenya ble gerak cepat. Lepas aku sindir dua tiga kali, baru la ngan tersengih2 nya mak ajak gerak.

Lepas terdesak dek beberapa sebab, antara nak ngan tanak, antara keinginan dan rasa berkira (duit... ngeh ngeh) encik asben akhirnya berjaya mendapatkan tiket paling murah (RM33) teater muzikal P.Ramlee pada tarikh akhir pementasan. Ini adalah kali kedua aku menyaksikan persembahan kat Istana Budaya (IB). Kali pertama masa persembahan Malam Keroncong oleh Yayasan Warisan Johor tahun 2004. Pelikkan. Bagi seorang yang mangaku kononnya pencinta seni, dengan jujur aku kata ini adalah kali pertama daku menonton teater sebegini. Before this setakat teater peringkat universiti pernahlah tengok. Huhu.

Salah masuk jalan sana sini, tambah ngan jem sana sini, akhirnya kami sampai 5 minit ke pukul 3 ptg, waktu sepatutnya tayangan bermula. Ingatkan IB betul-betul straight ngan ketepatan masa dan etika berpakaian. Sebab masa first time datang dulu nampak cam dorang straight. Tapi kali ni, dah le ramai yang lambat sampai, ramai gak yang pakai t-shirt je. Waa pelik aku? So bila tengok ramai lagi yang baru sampai, kami pun sempoi je masuk tanpa perlu terkejar-kejar. Sit kami paling atas. Oh, aku tak sangka di situ tempatnya. Coz dulu amik tiket paling murah gak tapi duk bawah sekali. Takde la terok sgt. Tapi takpe... now dah tau so next time kena pilih sit betul2.

Bila duk atas sekali, of course la kita tengok dari sudut atas. Ini bermakna, pelakon takkan memandang ke arah kita... maka kita jarang sekali dapat tengok reaksi dan mimik muka sebanar. Worst, kita hampir tak dapat cam muka pelakon, penari dll. Kesimpulan dari semua tu, kita hanya dapat menikmati persembahan 70%. Tak sepenuhnya. Bermaksud... hmm... tak puas. Kurang emosi. Aku sket menyesal... tapi takpelah... nasib baik teaternya bagus... memang berbaloi.


Sedikit tentang P.Ramlee Muzikal, paling aku suka part P.Ramlee gadoh ngan Norizan. Waaaaaa aku sangat suke lakonan Melissa Saila. Yang tak berapa best tentang teater ini ialah ada banyak nyanyian yang tak dapat aku tangkap butir liriknya. Macam nyanyian Emelda pun tak jelas. Jadi aku terpaksa tengok subtitle kat tepi stage untuk tau apa cite nih? Ini menyebabkan kadang-kadang aku terlepas pandang apa yang pelakon bwat. Alahai... sayang ada part2 yang best tapi daku tak perasan sebab tengok menda lain. Wahuuu....

So next time, may be have to spent sket, amek sit tengah. Means sama paras ngan stage. Kalu duk bawah terpaksa mendongak plak. Hahha... sebab nak menghayati dan enjoy, kena la spent sket. Next time juga daku berikrar untuk tidak malas dan beri alasan untuk tgk teater atau any good performance lagi. Kalu terpaksa rebut, rebut. Sebelum ni banyak sangat aku terlepas sebab macam2 alasan. Paling menyesal tak dapat tgk Gema Zafana sebab takde kawan dan tak dapat tiket ke Ramli Sarip. Iyalah ingatkan tade sape nak tgk Encik Ramli Sarip tuh, ghopanya tak sampai seminggu tiket sold out. Padan muka. 


No comments:

Post a Comment