Wednesday, July 16, 2008

Dari TTD ke AAC

Bukanlah sesuatu yang pelik pun apabila Faisal Tehrani (FT) mengaruk tentang apa saja. Lebih-lebih lagi sesuatu yang berkait tentang diri dan bidangnya. Rungutan terbaru beliau mengenai Ayat-Ayat Cinta (AAC) vs. Tunggu Teduh Dulu (TTD) membikin daku tersengih-sengih beberapa ketika. Tajuknya saje sudah begitu buatku teruja. Apatah lagi isinya. Daku malas la nak copy paste petikan-petikan rungutan tu. Sebab malas nak mintak izin dari tuan punya blog. Kalau rajin pi baca sendiri >> Tunggu Teduh Dulu & Ayat-ayat Cinta: Prasangka Pembaca, Panel Sastera dan Editor.


Daku meletakkan diri sebagai pembaca. TTD mula ku baca ketika ia tersiar dalam ruangan akhbar tempatan (tak ingat bila dan di mana) satu masa dulu. Daku mengikutinya setiap minggu tanpa jemu. Iya, ceritanya memang ku suka. Malangnya ketika itu TTD tidak dijual di pasaran. Hanya boleh dibeli melalui web dan talian. Maka daku yang agak kurang mengakses internet pada ketika itu memang tidak begitu peduli untuk mendapatkannya. Lebih-lebih lagi ketika itu daku tinggal di Kluang, Johor. Kepayahan mendapatkan apa-apa terbitan menyebabkan daku tak kisah sama sekali kalau terlewat membaca hasil karya terbaru pengarang yang diminati.

TTD memang indah. Sebab itu ia menyebabkan daku panasaran untuk membaca sambungannya. Kisah cinta takkan boleh lari dari pena pengarang mana pun. Begitu juga FT meski beliau tidak memasukkan perkataan cinta itu dalam setiap tajuk karyanya sebagaimana pengarang AAC. Kisah cinta dalam TTD memang manis. Latar TTD lebih cenderung kepada Malaysia. Bermakna semasa kita menguliti TTD, kita lebih menjiwai Malaysia, lebih menjiwai jati diri kita.

Manakala mengenai AAC pula telah daku ceritakan dalam entri sebelum ini >> Dari Salina ke Ayat-Ayat Cinta

Kenapa orang marah bila pembaca melebihkan karya luar? Ada banyak sebab. Tapi sebagai pembaca, mereka akan pertahankan hak dan kebebasan mereka. Bagi daku, ini bukan masalah kualiti dan pengarang semata. Banyak yang perlu dibahaskan. Kerajaan dan sistem yang kita guna pakai selama ini juga perlu disalahkan. Penerapan nilai budaya yang terlalu minima dari zaman sekolah telah membuatkan rakyat dihukum kerana tidak cintakan bangsa, bahasa bla bla bla. Kalau budak darjah 4 taktau siapa bapa kemerdekaan, siapa yang harus dipersalahkan? Nah, anda jawab sendiri.

TTD dan AAC keduanya diolah dengan teliti mengikut acuan masing-masing. Pengolahan mendalam seseorang penulis mengenai sesuatu yang berbentuk teknikal, saintifik, agama dll selalunya tidak membuat daku kagum pun. Hanya apabila pengolahan itu dilakukan secara halus tanpa menampakkan unsur-unsur menggurui, ringan dan mudah difahami dengan sekali baca, maka bagi daku pengarang itu memang super. Malah pengarang perlu ingat bahawa tidak semua pembaca itu rajin. Kalau meleret-leret mulalah pembaca mengantuk dan bosan. Sudahnya, bye bye la bab-bab yang seterusnya tu.

Bukan senang membandingkan sesebuah hasil karya apabila ianya mengaitkan 2 buah negara (Malaysia - Indonesia). Teringat rungutan Mass mengenai lirik lagu berbaur Indonesia. Selalunya perdebatan dalam isu sebegini memang akan ada yang mengaku "saya bercakap dari pandangan seorang pembaca/pendengar/peminat bla bla bla". Iya, sebenarnya itulah yang sepatutnya. Akhirnya hanya khalayak yang menentukan. Kerana mereka ada kuasa beli. Maka sejauh dan sehebat mana kritik dan komen golongan professional dalam bidang masing-masing pun, siapa yang boleh mempertikaikan kuasa beli pengguna yang akan menyumbang kepada isi poket pengarang, penyanyi, pencetak, penerbit, komposer dan yang sewaktu dengannya?


No comments:

Post a Comment