Wednesday, July 23, 2014

SENI DAN ILMU DALAM KONSEP BERAGAMA

Merupakan artikel respond terhadap salah satu liputan majalah Xinguang isu ke-6 ("A man's heart plans his way. Do not be greedy" & "KNOWLEDGE is like gold, the more you get, the happier you will be") .






Pertama kali mengenali Madam Mah ketika Majlis Konvokesyen Kolej Universiti New Era ke-15 yang lalu, saya begitu teruja berkongsi kisahnya dengan ahli keluarga dan kenalan. Di sisi saya, hanya seorang yang berjiwa kental dan berani, mampu melakukan seperti Mah. Tidak seperti kebanyakan warga seusianya, Mah ternyata tidak letih menuntut ilmu lantas membolehkannya terus menyumbang kepada masyarakat.

Kekaguman saya terhadap Mah bertambah melalui liputan Xinguang Star baru-baru ini. Sikap realistik, rendah diri serta kepercayaan terhadap konsep ketuhanan yang tinggi jelas terpancar menerusi kata-katanya. Ini sekaligus menepati prinsip rukunegara Malaysia yang pertama iaitu “Kepercayaan kepada Tuhan”.

Meskipun saya bukan berlatar belakangkan bidang seni, saya amat menghormati dan menghargai nilai seni dalam kehidupan manusia. Namun, melihat kepada nilai seni yang dibawa generasi Y masa kini, begitu banyak yang tidak seiring dengan nilai manusia beragama. Hal ini mungkin disebabkan nilai seni hari ini banyak dipengaruhi oleh budaya Barat yang mempopularkan prinsip bahawa seni tiada hubungan dengan agama akibat dasar sekularisme mereka yang mengasingkan hal keduniaan dengan agama. Konsep seni ini lebih cenderung kepada ‘seni untuk seni’ dan bukannya ‘seni untuk masyarakat’ yang mana nilainya lebih besar dan bermakna.

Namun begitu, seni yang diungkapkan Mah ternyata berbeza dengan konsep ‘seni untuk seni.’ Seni Mah adalah ‘seni untuk masyakarat’. Ini jelas dinyatakan oleh Mah sendiri bahawa beliau ingin memupuk kesedaran terhadap kecantikan ciptaan Tuhan dan kasih sayangNya kepada manusia melalui setiap karya beliau.

Seniman yang mengamalkan konsep ‘seni untuk seni’ berpegang kepada prinsip kebebasan berkarya tanpa mengambil kira kesan positif atau negatif. Hal ini berbeza dengan kerangka dasar seni yang meliputi falsafah kehidupan manusia. Menerusi konsep ‘seni untuk masyarakat’ pula, seni bukan sahaja mampu membangunkan akhlak masyarakat, tetapi juga sesuai dijadikan sebagai bahan perantaraan yang dapat menghubungkan jiwa manusia kepada penciptanya.

Malah rekod sejarah ketamadunan Cina menyatakan bahawa orang Cina pada zaman kegemilangan dinasti beraja dahulu, tidak menerima seni (lukisan) yang cantik tanpa tema yang memberikan manfaat terhadap keimanan dan akhlak. Inilah yang membezakan seni timur dan barat.

Mensyukuri bakat yang dianugerahkan Tuhan kepadanya, Mah mengibaratkan ilmu umpama emas, lebih banyak kita peroleh, kita menjadi lebih gembira. Perjalanan menuntut ilmu jaraknya adalah seluruh kehidupan. Justeru, ianya tidak terhad kepada sebarang peringkat umur. Namun bagi generasi muda, ingatlah bahawa usia muda juga tidak datang berkali-kali. Menghiasi seluruh perjalanan hidup dengan jalan ilmu adalah sebaik-baik pilihan yang ada bagi seorang belia yang berjaya. Ingatlah bahawa ilmu itu adalah lebih baik daripada harta kerana ilmu menjaga manusia dan manusia menjaga harta.

Hubungan ilmu dan agama sangat berkait rapat di antara satu sama lain. Sebagai manusia, kita memerlukan kedua-duanya. Malah ilmuan ulung seperti Albert Einstein juga pernah melafazkan kata-kata hikmat berbunyi “ilmu tanpa agama adalah lumpuh, agama tanpa ilmu adalah buta”. Begitu jelas betapa pentingnya meletakkan ilmu dan agama seiring di dalam apa jua bidang kehidupan.

Meskipun berbeza bangsa, agama dan bidang, kisah Madam Mah membuatkan saya begitu terinspirasi. Ya, dengan semangat satu Malaysia (1Malaysia), saya mengagumi Mah tanpa perlu menjadi Cina atau Kristian.







No comments:

Post a Comment